söndag 10 april 2011

Vintern rasat ut

Kan inte påstå att det är vackert i min lilla trädgård så här en bit in i april. Det finns inte ett träd och inte en buske som är oskadd efter vinterns härjningar. Både plommonträd och körsbärsträd som är några år gamla har amputerats på fina grenar och kvistar. Doftschersminen ser rent bedrövlig ut. De fläckar där snön smält undan ser ut som en enda stor päråker....sorkgångar överallt! Det lilla fina åkeröäppelträdet har fått barkskador av sorkeländena.....kort sagt urtrist!


Mitt på gräsmattan har en svart plasthink med små lökar som börjat gro tinat fram. Undrar vad det är för lökar? Undrar vart jag var på väg med dom nån gång för ett halvår sedan innan den långa vinter kom? Undrar hur det kom sig att jag glömde bort dom? Så överraskad kan jag väl ändå inte ha blivit av snön?
Får ta och plantera dom i en kruka på bron så får tiden utvisa vad det är för nått som spirar och gror i hinken.



Minsann tror jag inte kejsarkronan börjar visa sig där i rabatten framför köksfönstret.


I köksträdgården börjar pallkragarna så sakteliga tina fram. Det har hänt mycket senaste veckan med snödjupet.


Det är så tråkigt när fruktträden väl börjat etablera sig fint och snön förstör på det här viset.

Betydligt trevligare är det inomhus nu bland mina sådder, det grönskar och gror i varenda vrå. Jag kommer att starta upp mitt lilla växthus endera dagen och flytta ut det mesta, längtar......
Det kommer ett inlägg framöver om vad som blir årets grödor, många perenner, köksväxter och en del sommarblommor är på gång.