tisdag 25 januari 2011

Pelargoner

Nu är chilepepparfröerna sådda, de flesta har tittat upp ur jorden och jag välkomnar dom av hela mitt hjärta. Om det berättar jag mer om på min andra lite "hetare blogg". Här blir det krukväxter i stället för hela slanten.....

I morgon ska jag köpa jord till mina pelargoner. Det är hög tid att plantera om åtminstone dom som står inomhus i fönstren. Ett gäng står lite svalare i garaget och dom önskar inget hellre än att få flytta in i stugvärmen. Resten står i ett svalt rum på torpet och väntar på hemtransport. Efter omplantering och nya sticklingar lär det bli fullt igen på fönsterbrädorna, eller kanske snarare överfullt.
Det står överallt att man ska vänta några veckor efter omplantering med att klippa ner dom. Men jag har alltid gjort det i samband med att dom får ny jord. Hur gör du?



Ute är det 14 grader kallt. Vi har fått nått fel på värmen i bilen...de blåser bara kall-luft, känns dyrt.
Tvi vale för vintereländet!