söndag 19 februari 2012

Veckan som gick

Ser tillbaka på ännu en vecka fylld av alldeles för mycket jobb och för lite vila. När man som jag  jobbar med små utsatta människor man kallar barn och det är mycket som "drar och sliter" i en händer det ibland att man blir fruktansvärt trött i både kropp och själ. Så kände jag mig i fredags och bästa medicinen mot en sliten själ är en helg på torpet. Nu är det söndag eftermiddag och jag känner mig redo för ännu en arbetsvecka. Någorlunda frid i själen och den onda höften, de sletna knäna och de värkande tennisarmbågarna är i hyfsad trim. Jag har precis klivit upp från ett välgörande hett bad. Så skönt! Vi har inget badkar hemma i stan och sist vi var här hade jag fortfarande badförbud efter operationen.
Nu ska vi kura skymning och så småningom laga middag, ikväll blir det gös och en ört/vinsås. Vi har bestämt oss för att stanna en natt till och åker mot stan i ottan, svänger förbi huset med kattorna, tar en snabbkoll på frösådderna och sedan direkt till jobbet.

  

I tisdags hade vi stort kalas hemma. Vi firade vår äldsta kissekatt Pusan som fyllde 10 år. Hon önskade sig ett sort fat med torsk och en skål med grädde och givetvis fick hon sin önskan uppfylld.



Pusan är en jättetrevlig kisse och en mycket duktig råttjägare. Hennes enda bekymmer är att hon hatar att bli instängd. Hon springer och gömmer sig så fort hon ser kattburen, men när hon väl är på plats i den är det inga bekymmer med bilåkningen. Obehaget av att bli instängd kommer med säkerhet från den gången  hon  vid något års ålder blev instängd i en husvagn i 12 dygn!!!!  Det var på vårvintern och en granne hade öppnat husvagnsdörren någon timme för att vädra och Pusan som gillar värme kröp in där och tog sig en tupplur. Fy vad vi letade och vad vi grät, ingen tänkte på husvagnen.
12 dagar senare hade grannen ett ärende in i husvagnen och fann där en utmärglad Pusan, hon hade slickat kondensen från fönstren för att få i sig vätska.

Pusan är en riktig sommarkisse och trivs fint bland maskrosor och ogräs.


När vintern kommer går hon i ide, går inte ut mer än vad nöden kräver. Hon ligger helst på rygg med magen i vädret på koskinnet Blenda framför brasan dagarna i ända. Jag har klivit på henne många gånger när det är mörkt på kvällen och jag ska peta in en pinne till i brasan. Hon smälter liksom fint ihop med Blenda.

Pusan vaktar sitt älskade koskinn även när det är ute i snön på rekonditionering.

Pusan är vår lilla kisse Kajsa Kavats stora idol, hon går ständigt i Pusans fotspår. Vi hoppas få behålla vår Pusan och hennes kompis lilla Kajsa Kavat många år till.

11 kommentarer:

  1. Skönt att få vara och ladda batteriet ibland.
    Vilken härlig katt du har!!
    Ha en alldeles underbar vecka!!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kissar.Pusan har samma teckning som en katt vi hade när jag var barn.Hon hette Kajsa.En mycket go kisse.Hoppas dina onda ställen i kroppen håller sig lugna nu i den nya arbetsveckan.Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för en mycket trevlig veckorapport och presentation av sisPusan! Och du ska vara rädd om dig, du! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar bild på Pusan när hon ligger på skinnet :) Katter är underbara djur!
    Min katt kan sitta och stirrglo på en och jama om man har råkat sätta sig på en plats som han vill ligga på. Han är verkligen kung i detta hem :)

    SvaraRadera
  5. Katter har då sannerligen 7 liv. Min förra katt blev också instängd i en husvagn i många dagar och dessutom satt han inne i en bilmotor när den startade och blev helt skinnflådd. Trots detta levde han 20 år. Kattor är fantastiska djur. Så fin hon är

    SvaraRadera
  6. Det lät som en mycket välbehövlig och avkopplande helg på torpet. Underbara bilder på er fina Pusan. Och vilken tur att grannen hade ett ärende till husvagnen.

    Nu är vi i mitten av veckan och snart kanske det är dags för en ny torparhelg för dig. Hur går det med dina chilisådder? Jag har planterat om nästan alla. Det är bara Blue Christmas och Fish som var så pass sena att dom får vänta med omplantering till slutet av veckan. Men allt tar sig jättefint. Fröna jag köpte i Sydafrika grodde till 100%. Helt fantastiskt. När det är dags för skörd i höst så ska du få av mig då det är en sort som jag inte tror att du prövat. Förutsatt att dom klarar sig förstås.

    Ha nu en bra fortsättning på veckan. Hoppas den är lite lugnare än förra.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara foton på mysiga kissar , sitter och studerar dem och blir nästan tårögd , din beskrivning av dina bästa fyrbenta vänner får mig rörd // Kramar

    SvaraRadera
  8. Härligt att du har ett smultronställe där du kan ladda om batterierna! Något alla behöver efter tuffa arbetsveckor.
    Härliga bilder på vacker kisse! Katter kan verkligen konsten att njuta av tillvaron!

    SvaraRadera
  9. Åh mitt hjärta brister nästan när jag hör om instängda Pusan! Förstår så väl hennes rädsla för transportburen efter en sådan händelse.
    Hoppas att du tar det så lugnt du kan - med din kropp i alla fall, den behöver säkert all vila den kan få. Att själen snabbt återhämtar sig på ditt älskade torp har jag förstått!
    Kram från Eva

    SvaraRadera