fredag 10 februari 2012

Såtider och tidsbrist

Det har inte hänt mycket på den här bloggen på sista tiden. Det har hänt desto mer i det verkliga livet. Jag har börjat arbeta igen efter min sjukskrivning och det mesta rullar på som vanligt. Trots att dagarna blir längre och ljusare för var dag räcker den vakna tiden inte riktigt till för allt jag vill ta itu med. En del bla bloggandet har prioriterats bort på sista tiden. Jag har inte ens besökt mina favoritbloggar.

Det jag absolut inte har försummat är mina frösådder. Chileplantorna växer och frodas, och jag ska försöka få till ett inlägg om de små liven i helgen på min chilepepparblogg. En del perenner är sådda bla Jätteverbena, Vit mjölkört, Bolltistel och en del gräs. Många fröpåsar står på så-kö och mina händer längtar ständigt efter jord under naglarna.

Dessutom har vi dragit igång projektet renovering av hemmet. När jag får en idé så leder det ofta till "katten på råttan och råttan på repet" osv. Så även den här gången. Ursprungligen var det tänkt att köket skulle få sig en rejäl ansikslyftning. Jag har fått för mig att vi i anslutning till köket ska ha en stort skafferi som man kan gå in i precis som de vi har på torpet. Alltså får vi göra om klädkammaren som ligger bredvid köket till skafferi. Alltså måste det till flera garderober till kläderna och sovrummet vi har nu är alldeles för litet för garderober. Det betyder i praktiken att innan vi kan börja med köket måste vi göra om det lilla sovrummet till arbetsrum och det stora arbetsrummet till sovrum med garderober innan vi kan börja med köket. Visst låter det jobbigt? I helgen ska vi måla tak, spackla väggar och tapetsera det "nya arbetsrummet". Nu är vi på G.....

11 kommentarer:

  1. Renoveringen låter som ett stort projekt.Hade ett sånt skafferi i en lägenhet .Vi bodde där några år då vi var ganska nygifta.Brukar tänka på det ibland.Så härligt det skulle vara att ha det så igen.Hela det köket var så bra. Stort och höga skåp ända upp i taket.Stora arbetsbänkar .Lägenheten hade fyra rum alla låg i fil.Toppen Kram.

    SvaraRadera
  2. Härligt att vara igång med sådder. Ja visst är det konstigt ett litet projekt blir så stort i slutändan:)
    Ha en alldeles underbar fredag!!

    SvaraRadera
  3. Så är det alltid. När man börjar med något drar det med sig en massa annat som man inte tänkt på från början men iden med att ha ett skafferi är toppen.
    I mitt hus gjorde man om skafferiet till toalett och du kan tro att jag saknar skafferiet speciellt kring julen då man har svårt att få plats i kylskåpet.
    Nu kanske du får slänga lite gamla kläder och det är väl bra. Jag skulle behövt städa ur mina garderober men jag kommer mig aldrig för

    SvaraRadera
  4. Vet precis hur det är med tid som inte räcker till. Jag har inte heller bloggat på länge. Håller på och jobbar med tre reseberättelser (jo jag ligger rejält efter på den fronten). Mina chilis växer och frodas. Alla sorter utom en grodde, Blue Christmas. Jag får försöka med den nästa år igen. Jag har chiliplantor så det räcker och blir över ändå.

    Ert renoveringsprojekt låter jobbigt men roligt. Ett skafferi att gå in i ... det har alltid varit min dröm. Min mormor hade ett sådant och jag var totalt fascinerad av det.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Trevligt med sådder och det kan man inte leva förutan, däremot kan annat prioriteras bort :)
    Härligt med småfix inne, men huuu... så tråkigt med stöket under tiden, men fint blir det!
    Ha det gott1 /Bea

    SvaraRadera
  6. Skönt att du mår bättre och är igång igen (:D Ha,ha, det där med renoveringen känner jag igen men för min del brukar jag suckande sjunka ihop på en stol å konstatera att det får bli en annan gång (:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Härlig bild på, visst är det den vackra rosenbönan?

    SvaraRadera
  8. Det är roligt att renovera, men det tar sin lilla tid i anspråk! Jag har precis blivit klar med dotterns rum, så nu får det vara lugnt på renoverar-fronten ett tag :)

    Skafferi är verklig lyx, kan ni fixa till det, ja då är det bara att slå till :)

    SvaraRadera
  9. Hejsan,
    vilket projekt! Från en köksrenovering (som bara det är stort) ska ni pyssla med garderober och skafferier. Det låter riktigt spännande. Hur stora är garderoberna som ska bli skafferi?

    Jag jobbar på Byggla.se och där kan du visa upp ditt köksprojekt, se andras köksrenoveringar och inspireras. Behöver du smakråd eller tips på hur skafferierna ska bli bra eller hur man spacklar bäst är Byggla optimalt. Du kan maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer. Du får även ett litet tack för ditt intresse.
    Lycka till med köket! :)
    Mvh
    Vendela på Byggla

    SvaraRadera
  10. Oj då! Jo, men sådär brukar det bli när man startar en renovering. Känner så väl igen det. Oftast blir det ju jättebra i slutänden även om det, som här hos oss, innebär att man måste bygga upp nya väggar för att flytta sovrummet från bottenvåningen till ovanvåningen. Du ska se att du kommer att bli jättenöjd när det (äntligen) blir klart.
    Jag har ännu så länge bara tittat på fröpåsarna och sedan lagt undan dem igen. Jag ska vänta till månadsskiftet innan jag drar igång något annars blir det som vanligt; en massa rangliga plantor som jag får svårt att ta hand om.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  11. Tittar bara in som hastigast och skickar dig en Allahjärtansdagskram

    SvaraRadera