lördag 16 juli 2011

Växthuset vecka 28

Vädret har inte varit mycket att skryta med idag. Jag har gjort några försök att vara utomhus men ledsnat på grund av ett evigt skvalande från ovan. Det blev några timmar i växthuset istället, gödslat, bundit upp och klippt bort en del bladmassor på tomaterna. Än en gång har jag blivit påmind om att jag har ett alldeles för litet växthus. Eller kan det möjligtvis vara så att det inte är växthuset som är för litet utan det är för många krukor och plantor därinne?......
Många tomatsorter har börjat visa sin rätta färg och idag har vi avnjutit våra första egenodlade tomater för säsongen.

En favorit sedan många år är Sungold, en jättesöt, saftig och tunnskalig mörkt orange körsbärstomat. Den mognar tidigt i stora klasar.

Det här är en ny sort för i år Tomatoberry, hjärtformade djupt röda och söta frukter. Efter provsmakningen idag kan jag intyga att den var super god, en riktig gourmettomat som kommer att odlas här även nästa år.


De stora tomaterna har annu inte börjat skifta färg. Det här är Apelsintomaten som jag med spänning väntar på att få smaka. Jag har fått fröerna från min vän Lilla B i Bergslagen. Hos henne händer det alltid spännande saker, just nu håller hon på med värsta fästings experimentet.

En till ny sort för mig i år är den här som heter Piennolo. En tjockskalig tomat som skall kunna lagras i flera månader. Den ska vara ganska anonym i smaken vid skörd men efter några veckor koncentreras smakerna och den ska bli makalöst god. Fröerna till Piennolon har jag fått av Fia som är nyutexaminerad trädgårdsmästare och har bloggen En Trädgårdsmästares betraktelser.


Whippersnapper är en busktomat med rosaröda droppformade frukter. En aning syrlig i smaken. Det är inte den godaste tomat jag vet men ändå en favorit eftersom den mognar så tidigt och dignar av frukt.


Tänkte även fota några av mina trettiotalet chilepepparplantor. Men jag han bara med den här lilla "Fireworks" sedan dog batteriet i kameran... Den här plantan är liten och har ett kompakt växtsätt. Passar utmärkt att odla på fönsterbrädan. Frukterna mognar fram i massor av dekorativa färger. Den är relativt stark och passar bra till wokrätter och att mala till pulver.

Semester och växthusvarma tomater...passar mig perfekt. Men lite bättre väder tack!