lördag 2 juli 2011

Paeonia lactiflora

Nu börjar sommaren på riktigt för mig , den ljuvliga pionblomningen är äntligen här. En vacker syn för ögat och med en helt underbar doft väcker den mina sinnen till liv. Sol och värme därtill och det börjar spritta i min gamla kropp. Pionkompisarna rosorna är lite på efterkälken i år efter den hårda vintern, kraftigt nedfrusna men med massor av knopp.

Idag är det varmt som attan och alldeles grått ute, kläderna klibbar fast på kroppen. Jag ska strax åka och köpa en korgampel till en frösådd remonterad jordgubbsplanta full med bär som lille A ska få i eftermiddag när vi ska på 2-års kalas. Han ska givetvis få ett par STORA paket också, inte bara en mormors- planta:)

Tidigt i morgonbitti beger vi oss till den vackra Älvåsen i Hassela för en släktträff , jag har rötterna på fars sida därifrån. Det blir picknick, fina vandringar och kvällen avslutas på Delsbo spelmansstämma. Trevligt som bara den ska det bli.

Man kan aldrig få för många pioner om jag år bestämma. Jag har ganska många sorter men har plats för ännu fler:)

Jag är väldigt förtjust i de enkelblommande. Den här heter " Bowl of Beuty och har stora enkla blommor i rosa med gul mitt.

En till enkelblommande, "White Wings", fladdriga vita blommor, gul mitt med röda pistiller. Svag men en ljuvlig doft.

"Sword Dance",stora enkla purpurröda blommor med gulaktig mitt.

Självklart har jag flera "gräddbakelser" också. Idag blommar "Festiva Maxima", " Bowl of Cream" och en maffig rosa som jag tappat bort namnet på.

För min del ser jag fram emot en trevlig helg med många intressanta möten. Därefter två arbetsveckor och sedan dax för en efterlängtad semester.
Njut av dagen och må så gott!