torsdag 1 september 2011

Hatkärlek

Så länge jag kan minnas har jag alltid älskat stockrosor. Dom ger mig en känsla av ett liv på andra breddgrader, sol och värme. Till min stora glädje har jag inga problem med att driva upp och övervintra dom här trots mitt nordliga trädgårdsläge.
Men min kärlek till rosen övergår allt mer till hat....detta på grund av den eländiga rosten.
Förra året grävde jag bort och kastade alla plantor. Frösådde ett par nya sorter och gjorde en ny rabatt på ett helt annat ställe.
Och som vanligt är blommorna så otroligt vackra, men bladen......Fullt av rost!


Jag har blandat två gräddgul-vita sorter. En dubbel och en enkel. Båda två är så vackra. Men hjälp, vad ska jag göra för att slippa rosten???



Funderar starkt på att säga upp bekantskapen med besvärliga skönheterna för gott!



Den mesta odlartiden ägnar jag så här års åt min chilpepppar och mer om det kan du läsa om på min andra blogg Chile-Mix.

Nu hoppas jag på en lång och fin september, hösten är härlig. Må så gott!