söndag 11 september 2011

Skördefest

Det blev ingen skördefest idag för mig på Wij-trädgård som planerat. Orkade inte bege mig ut i skitvädret......
Det fick bli en egen liten skördefest i "billans trädgård". Broccoli,mangold, tomater, gurka och chilepeppar i regnbågens alla färger har skördats.



Jag har inte varit utomhus mer än nödvändigt idag....är så trött på gråvädret. Inne är det varm och gott, mängder med levande ljus brinner och det doftar ljuvligt från chilefrukterna som torkas i ugnen.

I fredags gjorde jag en mycket trevlig inläggning av små fina västeråsgurkor. Receptet har jag fått av en kompis som ärvt det av sin mormor. Ett litet annorlunda recept som jag varmt rekommenderar . Dessutom skickade hon in sitt recept till Allt om Mat och det blev utvalt till september månads läsarrecept. Tre stora burkar står nu och gosar till sig i två veckor, sedan blir det fest!



Idag har jag tagit rätt på fröer från några tomater....apelsintomaten, tomatoberry och piennolon. Alla tre nya bekantskaper för mig i år och jag kommer garanterat att ha många plantor av dom alla tre nästa sommar.
I växthuset hänger tre gurkor kvar som kommer att bli klara för skörd närmaste veckan. Jag har flyttat in värmefläkten i glashuset, nu är jag beredd...rätt var det är slår nattfrosten till och jag har mängder av chilepeppar och några tomater som inte får förstöras.



Mannen berättade nyss att av de senaste fjorton dagarna har endast tre dagar varit regnfria....
Nu hoppas jag på ett väderbyte och att resten av September blir torrt och fint!