fredag 21 oktober 2011

Favorit apparaten

Under många år har det stått en torkapparat på min önskelista. Det funkar i och för sig alldeles utmärkt att torka i ugn, men det tar en evinnerlig tid och det ligger tonvis med trattkantareller och chilepeppar överallt hela hösten. I år har det varit extra påfrestande eftersom vi har en liten Kajsa Kavat kattunge som leker "inte nudda golv" så att svamparna ryker.
Jag var först på väg att köpa en OBH-nordica, men efter att ha lånat av nära och kära förra året insåg jag att den inte funkade för mig. Omöjligt att få till ett bra torkresultat med en tork utan termostat, det blir på tok för hett. Efter OBH testandet stod det klart att jag måste ha en med termostat och då blir det genast avsevärt mycket dyrare. Jag bestämde mig för att satsa på en av märket Evermat som jag hört mycket gott om. När jag väl kommer till skott och tänker beställa en visar det sig att tillverkaren gått i konkurs!

Efter en hel del efterforskande och googlande hittade mannen torkapparaten Stöckli. Han ringde den svenske återförsäljaren som visade sig vara ett mycket trevlig kvinna som heter Eva Loodh och är svampkonsulent. Hon verkar mycket kunnig på torkområdet har mångårig erfarenhet av just den här torken. Hon blev utsedd till årets svampkonsulent 2011 och har hemsidan Svampfoten.
Hon skriver så här i brevet som medföljde torkapparaten:
"Långt där inne i våra gener finns vår urgamla samlarinstinkt. Den att leta och samla mat för sämre tider. Överskottet torkades förr i världen med hjälp av sol och vind, världens äldsta konserveringsmetod.....torkning ska ske varsamt. Hellre på för låg än för hög temperatur."



Stöcklitorken torkar jämt och stabilt. Den är energisnål, tystgående och lätt att hålla rent. Termostat 0-70 grader och Timer 0-12 timmar. Det ingår 5 ollor och man kan köpa till extra ollor.
Pris för torken inklusive 5 ollor är 1900 kr och vi köpte till 2 extra ollor för 220 kr.


Under ett par veckor som vi varit lyckliga ägare av den här apparaten har jag testat torka både svamp, chilepeppar, äppelringar och tomat. Allt med mycket gott resultat. Det följer med bra information om temperatur, tider och andra råd med torken.


När jag stängde växthuset skördade jag mängder med piennolas och tomatoberry. Av närmare ett kilo tomater blev det endast ett par hundra gram kvar.


Det blev två goda burkar med egentorkade tomater i olivolja, vitlök, basilika och rosmarin. Jag använde torkade örter, har läst nånstans att det är bäst för hälsan.

All chilepeppar har inte hamnat i torken jag har även gjort ett par vackra och heta inlägningar om det kan du läsa på min chilepepparblogg.

Äppelringarna åt jag upp en natt när det var fullmåne och jag inte kunde sova:)
Trevlig helg!