lördag 1 oktober 2011

Pelargonträd

Vi har haft rena högsommarvärmen senaste dagarna 20-25 grader. Både jag och pelargonerna trivs med vädret. De flesta pellisarna har fått mellanlanda i växthuset i väntan på sitt rätta vinterboende. Ett par har flyttat in i huset och står nu i burspråket i vardagsrummet. Förra året stammade jag upp en stickling av sorten Catolica, det är den som syns till vänster i bilden. Jag flyttade ut den på verandan tidigt i våras och där har den stortrivts. Tyvärr tappade jag kontrollen i somras när livet villa annat för min del än pyssel med pelargoner. Den fick ingen"tuktning" utan har växt hej vilt, jag var tvungen stötta den med en hög smidesspalje, Så Catolican som skulle bli en uppstammad skönhet är nu ett spaljerat pelargonträd. Den står på golvet framför fönstret och mäter dryga 170 cm, blommar hej villt och är full i knopp. Jag fortsätter njuta av blomningen inomhus och förtränger det framtida bekymret med övervintringsplats. Till höger om "pellisträdet" på fönsterbrädan står min älskade mårbacka, också den grymt stor!

I går eftermiddag packade vi in ett 20-tal pelargoner och ett antal fuchsior i bilen och begav oss till torpet. Där ska dom få bo i vinter, fuchsiorna i kolsvarta källaren och pellisarna får stå på fönsterbrädorna.
Arbetet på vedbacken fortsätter för oss här på torpet i dag och jag önskar er alla en fin oktoberhelg!