lördag 5 november 2011

Jordärtskocks risotto och messmörspannacotta

November är för mig jordärtskockans tid. Jag frossar i den lilla nötiga rotfrukten som är så tacksam både att odla och att äta. Ikväll gjorde vi en makalöst god Risotto med bland annat jordärtskocka, karljohan svamp och rökt fläsk.
Receptet kommer ursprungligen från min trädgårdsvän Marie som har bloggen kitchen bitch. Titta in där till henne, hon skriver mycket tänkvärda inlägg om allt som har med mat och råvaror att göra.


Så här gjorde vi vår Jordärtskocks risotto:

Vi förberedde genom att:
tärna i bitar och koka mycket lätt ca 200 gram jordärtskockor
dela 2-3 dl karljohansvamp i bitar ( går även använda torkad blötlagd).
tärna en bit gott alspånsrökt sidfläsk, vi tog ca 75 gram
tärna ett syrligt äpple och riva skalet från en citron
hacka persilja och riva ett par dl västerbottenost

Därefter gjorde vi Risotton, till den tog vi:
2 charlottenlökar, finhackade
3 dl risottoris ( vi brukar använda Zetas Carnaroliris eller ett gott Arborioris)
2-3 dl vitt vin
ca 1 liter svag hönsbuljong ( eller grönsaksbuljong)

Fräste charlotten och ris i olivolja utan att det tog färg, hällde på vinet som fick koka in, tillsatte varm buljong lite i taget, vevade och vevade och spädde med mer buljong allt eftersom det kokade in. När riset fått en krämig konsistens men ändå en liten kärna kvar togs den bort från värmen.

När risotton nästan var klar fräste vi svampen och röktfläsket i smör, tillsatte äpplet och jordärtskockorna . Blandade i persiljan och citronskalet.
Blandade ner fräset i risotton och tillsatte osten. Smakade av med svartpeppar och lite flingsalt.
Garnerade med en kvist timjan.

Tack Marie för ett kanonrecept som vi kommer att göra många gånger framöver!

Jag hade tänkt mig ett kryddigt och mustigt Rhonevin till den nötiga risotton. Och när jag letade bland vinerna hittade jag det här Hälge vinet. Jag brukar vara lite misstänksam när flaskorna ser så speciella ut men eftersom Mortimers Hälge är en stor favorit kunde jag inte motstå det här. Som tur var smakade det riktigt gott och passade perfekt till maten.


Som pricken över i kom dottern förbi med två portioner Messmörspannacotta och hjortron som hon önskade byta mot en flaska rödvin. Hon hade totalt glömt bort att dagen var röd i dag och systemet stängt. Det var tur för oss.....Tack för efterrätten dotter, den var supergod!