lördag 17 december 2011

Advent och Choklad&Chilepepparknäck

En vecka kvar till julafton och jag har svårt att hitta julstämning. För mycket jobb och för lite snö.....
Igår efter jobbet packade mannen och jag in våra kissekattor Pusan och Kajsa i bilen, lämnade staden och begav oss till torpet på jakt efter vila och adventsfrid.
Med hjälp av 20-30 cm vit och fin snö, björkved, levande ljus, änglar i snö och glögg i mugg infinner sig sakta men säkert en släng av julstämning även hos mig. Hoppas bara att jag lyckas hålla kvar känslan i morgon när det är dax att återvända till staden igen. På biltaket kommer vi då att ha med oss årets julgran som vi huggit i dag och mer om vår granjakt kommer i nästa inlägg.


Choklad&Chilepepparknäck:
Jag gör en vanlig knäcksmet av 2 dl grädde, 2 dl socker och 2 dl ljus sirap.
Blandar även i 2 msk fin kakao och en eller ett par hela färska chilefrukter som jag pickat små hål i med en provsticka. Koka knäcken på vanligt vis och ta ev upp chileppepparen efter ett tag om du tycker hettan är tillräcklig. När jag kokade knäcken häromdagen blev jag inte riktigt nöjd med hettan utan tog även i lite av mitt chilepulver när jag smakat av. Jag använde sorten Mini Bonnet från mitt chilepepparträd i vardagsrummet. Mer om frukten kan du läsa här i min ChilepepparMix.

så gott och ha en fin sista advent!

10 kommentarer:

  1. Det verkar väldigt poppis med chiliknäck iår, jag försökte övertyga gubben som är knäckkokaren i familjen men tydligen var det inte traditionellt nog... ja, han är knäckkokaren eftersom jag inte ens får koka knäcken i micron ;-)

    SvaraRadera
  2. det receptet måste jag pröva!!Tack!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Mmm, det lät riktigt gott!

    Hoppas ni får med er lite av julkänslan hem också. Här vankas det tunnbrödbakning idag och huset måste nog få sig en omgång med dammtrasan också innan julpyntet åker fram.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Så lustigt, jag har just skrivit ett inlägg om julgodis med chile och så går jag in till dig och läser att du också gjort julgodis med chilesmak. Jag har gjort chokladtryffel, en riktig höjdare. Kan tänka mig att chileknäck också är en höjdare.

    Hoppas att julstämningen stannat hos dig. Här är inte mycket till julstämning. Det bara slaskar. Men i uterummet har vi mysigt med massor av tända ljus.

    Önskar dig en bra vecka med inte alltför mycket stress.

    Kram
    Anita

    SvaraRadera
  5. Har just gjort honungssenap med chilipeppar tillsammans med barnbarnen men knäck med chili har jag inte stött på tidigare. Låter gott men uppskattas kanske inte av barnen?...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. i dag blir det chilepepparknäck här med, efter att 3 omgångar vanlig knäck redan gått åt:)

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en lugn och fin julvecka Billan, jag håller tummarna för att det faller ner lite snö hos er :) Här lär det inte hjälpa med alla tummar i världen.

    SvaraRadera
  8. Rekommenderar verkligen min senap! Det räcker om den står ett dygn i kylen innan man smaskar på den.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Knäck med chili har jag aldrig testat!
    Det får nog bli ett kok i mellandagarna. Tack för tips/recept!

    SvaraRadera