onsdag 7 december 2011

Julblomman för dagen

Julrosen, Helleborus Niger blommar som allra vackrast när vi som bäst behöver det. Den är mycket giftig och på antikens tid användes den som medicinalväxt främst som laxer- och kräkmedel. Helleborus betyder på grekiska "dödlig föda". Blomman ansågs även kunna bota tungsinthet och galenskap. Även om jag känner mig en smula tyngd och "sleten" så tänker jag inte testa dess medicinska effekter utan nöjer mig med att se på skönheten och låta den vara en lisa för själen.

Min julros är utan tvivel min mest älskade julblomma för dagen. Den hänger ute i "Bodegan" och jag måste nog snart bestämma mig för hur länge den ska få hänga där. Jag vill inte att "hon" ska frysa om fötterna, det är -8 grader idag.



Är det någon mer än jag som längtar efter snö? Min kropp och själ vill göra snöänglar och skotta snö!