måndag 12 december 2011

Besparingstider

Jag höll på att sätta kaffet i halsen en morgon för ett par veckor sedan när jag läste dagstidningen. Nu hade landstingets besparingsiver slagit alla rekord. I år skulle det av ekonomiska själ bara finnas en gran på sjukhusområdet, ingen julgran till de sjuka barnen som vårdas på barnkliniken! Jag putsade glasögonen och trodde att jag läst fel, men inte då. Endast en gran i år och den ska placera vid den stora huvudentrén. Man kan betala ut miljonbelopp i avgångsvederlag till "sparkad" sjukhusdirektör men man klarar inte kostnaderna för ett par granar vid barnkliniken!!!! Barn vårdas veckovis i sängläge med benet i sträck, oroliga föräldrar bor dygnet runt med sina för tidigt födda barn och landstinget kan inte ens lysa upp deras sinnen i juletid med en stackars gran....Och visst är det väl fortfarande så att julen är barnens högtid???

Det var fler än jag som gick i taket, det blev något av en upprorsstämning på byggden. Och dagen efter stod det klart att den privata stiftelsen "Göran Melins insamlingsstiftelse" var beredd att bidra med julgranar till barnen. En stor vid entrén till barnkliniken och en på baksidan där vårdsalarna finns.


Nu kan alla inneliggande på barnkliniken även i år glädjas åt att gran och juleljus lyser för stora och små barn. Även en gammal uv som jag gillar gran-utsikten från min expedition. Lite vit och vacker snö har vi också fått senaste dygnen!