lördag 5 mars 2011

Växthuset vecka 9

På mina breddgrader är vi nu inne i den 5:e årstiden....vårvintern eller kanske vintervåren vore en lämpligare benämning. Det går inte vänta på snösmältningen och vårens ankomst här inte. Jag har laddat ända sedan igår för att skotta fram växthuset och nu är det gjort! Det tog några timmar och framkallade en hel del svettningar.....

Mannen anlände precis i rättan tid när det var skottat och klart och maten stod på bordet!
Vi firade intåget med en god lunch i det varma men ostädade glashuset. En krispig sallad, knaperstekt saftig kycklinglever med lök, chilepeppar, vitlök, stekta äppelklyftor och kapris. Ett glas chablis passade utmärkt både till maten och solvärmen.
Attan vad skönt det kändes i kropp och själ när jag kom fram till växthusdörren.

Pusan hittade snabbt en plats som var lika skön som den hon har inomhus framför brasan. Hon fortsätter att sova sig igenom vintern och väntar tappert på snösmältningen.

Imorgon ska jag ta och ge mig i kast med utsikten...... "gumman tö" fortsätter skotta snö och göra vår!

Signe tillbringar mesta tiden utomhus på hög höjd i trädtoppar och på tak. Hon utkämpar ett dagligt krig mot ett gäng skator som terroriserar och förföljer henne. Hon tar sig endast tid att njuta av växthusvärmen medan hon tvättar sig och sedan skuttar hon snabbt ut igen.

Signe på hög höjd som vanligt, det gnisslade förskräckligt när hon kanade ner för glaset och försökte bromsa farten med tassarna.

Frida försöker hitta alternativa vägar men inser ganska snart att det är lönlöst och säkrast är att hålla sig på de uppskottade stigarna.

Nu ska jag pilla med mina fröpåsar och skissa lite på köksträdgården och stora perennrabbatten. Det är inte dax för något vårskrik än men ett litet vårrus börjar kännas i kroppen!
Ha en fin fortsättning på helgen!