fredag 18 februari 2011

Annabelle

I takt med att kroppen min har börjat åldras och håret börjat gråna har min kärlek till "tantblommorna" fuchsior och pelargoner vuxit starkt. Jag har provat alla tänkbara sätt att övervintra dom på. En del har fungerat riktigt bra och en del har varit katastrofalt dåliga. Den här vintern har jag testat att placera fuchsiorna i den kolsvarta källaren på torpet där är temperaturen ca 5 grader. Dom har fått en liten skvätt vatten någon gång i månaden. Det har sett ut som om dom har haft det ganska bra där i mörkret. För två veckor sedan när vi var på torpet hämtade jag upp dom, vattnade igenom dom och placerade dom i ett ljust fönster i ett svalt rum. Nu är det bara att hålla tummarna......

En favorit är den vackra Annabelle. En dubbel vitrosa fuchsia med upprätt växtsätt. Ju skuggigare den står desto vitare blir kjolen. Jag har låtit den ena växa sig buskig och den andra har jag stammat upp. Måtte dom nu bara vakna till liv igen efter den långa svåra vintern .

Utomhus lyser solen och det gnistrar vackert i snön men fortfarande samma snömängder och kvicksilvret visar på -20 grader. Jag kommer att hålla mig inomhus så mycket det bara går även denna helg. Må så gott!