lördag 12 februari 2011

Trädgårdsläget

Meningen var att det här inlägget skulle handla om hälsoläget för mina övervintrade fuchsier och pelargoner. Så blev det nu inte, det får komma framöver. Det blir några bilder som får visa på hälsoläget i trädgården istället och även ett och annat husdjur. En del av er har under en längre tid hört mig muttra och förklara min avsky över snön och vintern som aldrig ger sig. Om vintern som sakta med säkert håller på att suga musten ur mig.....Jag har ingen trädgård längre, jag lever och bor i en djäkla snödriva!

Nötcafeet är till småfåglarnas förtjusning fortfarande öppet. Även den färggranna hackspetten gör ett besök på Cafeet lite nu och då. Det är en stor åtgång på solrosfrön, nötter och talgbollar. Äppelbitarna som jag försöker locka hit koltrasten med hamnar mest i rådjursmagarna. En enda koltrast har jag sett på senaste tiden och han har inte gästat oss dagligen utan det har varit långt mellan besöken.

Om växthuset är det inte mycket annat att säga än att det är plågsamt att se. Den uppskottade gången dit drev igen natten mot fredag när det senaste snöovädret drog fram.

Det är inte så vidare värst kul att vara en kisse på 10 månader och ha fulla kroppen med lek och skutt. Lilla Signe kämpar försöker roa sig så gott det går i snögångarna.

Gammelkatten Pusan går inte ut mer än nödvändigt. Hon kan möjligtvis tänka sig att lämna värmen framför kaminen för en kort tur till vedboden eller brevlådan.


Gamla Frida och Signe är båda lika lekfulla. Dom far runt som två tok på gården medan Pusan sitter inne på fönsterbrädan och kollar.

Jag tycker om vintern med skidåkning, snöänglar och snöflingor som landar på utsträckt tunga. Men det räcker med ett par månader inte typ ett halvår!!! Vi har till och med gett upp att skotta fram badtunnan, hopplöst är vad det är....

Nu tar jag fram krukmakaren och startar papperskrukstillverkningen. Jag har ännu inte gett upp hoppet om att det kommer en annan tid, en tid som är grön och blå, en tid då jag kan gå barfota på mjukt gräs och andas in doften av änglatrumpet och tobaksblomma.......