torsdag 3 februari 2011

Vinterns härjningar och konässörspost

Jag har varit hemma från jobbet ett par dagar. Detta på grund av att jag råkade ut för ett sådant där eländigt magvirus som så många andra drabbats av i vinter. I går mådde jag så dåligt att jag låg raklång utan problem hela dagen. Värre blev det idag när jag kände mig lite piggare men kraftlös. Då börjar de krypa i spagettibenen och som vanligt blir jag både rastlös och smågrinig. Inte blev humöret speciellt bättre när det börjar singla snöflingor stora som lapphandskar utanför fönstret. Lika bra att inta soffläge igen, lyssna på Uffe, läsa Lena Israelsson´s Kål & krasse och drömma om sommarens köksodling. Framåt lunchtid tar jag på mig storstövlarna och fleecetröjan för att pallra mig ut till brevlådan. Det skulle jag aldrig gjort... där försvann de ynka jag hade kvar av mitt positiva humör. På vägen passerar jag det lilla fina Åkerö äppelträdet som jag fick av barnen för två somrar sedan. Snödjupet har sjunkit flera dm på senaste tiden och vad har då kommit fram?! Jo snömassorna har brutit av två stora fina grenar, usch och fy......
Jag överväger starkt att lämna det här landet och bosätta mig i Italien eller Spanien, tror inte jag pallar en vinter till!

Nu ska jag sluta gnälla och göra mitt bästa för att glädjas åt att min fröer från Konässörsklubben och boken om Botaniska låg i brevlådan. Många spännande utmaningar fanns bland fröpåsarna och även några sommarfavoriter. Jag har beställt flera "svåra" fröer som kan behöva ett par säsonger på sig för att gro. Mer om sorterna i ett kommande inlägg.

Den här bloggen är för tillfället mest fylld av planering, längtan och drömmar. Mina frösådder och omskolningar äger för tillfället rum på min andra blogg ChilepepparMix, och dit är du hjärtligt välkommen!

Februari är en kort månad och jag tror fortfarande på våren. Må så gott och ha en trevlig helg!