tisdag 8 mars 2011

Fettistdagen

Om jag får säga det själv är inte jag inte så noga med att saker ska göras på ett visst sätt eller på en viss dag. Jag kan klara mig galant utan sillen och stången på midsommarafton, jag har till och med vakat in midsommarnatten i tält i snöstorm på Sylarnas fjälltopp utan problem. Men två traditioner håller jag benhårt på. För det första ska granen ( om man nu ska ha någon) vara äkta och den ska kläs kvällen före julafton. Därefter ska jag sitta där i soffan och beskåda den vackraste granen i historien och äta årets första skinkmacka med grovkorning senap på och avsmaka årets första julöl. Sakta känna hur julfriden sprider sig i kroppen.
För det andra ingen semla före fettisdagen. Ikväll är det fest, mannen och jag ska avnjuta årets första semla. Fast jag misstänker starkt att han tjuvätit en och annan på sitt jobb......