söndag 6 mars 2011

Tomatsådd

Årets tomater är nu sådda. På grund av ett på tok för litet växthus är jag nödd och tvungen att begränsa mitt val till sex sorter. I sista stund hittade jag en spännande sort hos Impecta som jag inte kunde motstå så i år blir det följande sju sorter som förhoppningsvis kommer att berika mitt liv med många solmogna tomater vad det lider.
Gardeners Delight
Apelsintomat
Whippersnapper
Brandy Wine
Eva
Piennolo
Tomatoberry

Några av sorterna har jag mina bloggvänner att tacka för.
Lilla B har under många år inspirerat mig både i mitt odlande och med bloggandet. Dessutom är hon en kvinna som kan använda ord på ett underbart sätt och en fena på att vika fina frö kuvert av melittafilter:) Av henne har jag fått sorterna Eva och Apelsintomat.

Min senaste bloggvän Fia som lever och odlar i det vackra Bohuslän har sänt mig frön av sorten Piennolo. En spännande sort som du kan läsa mer om här hos Fia.

Utomhus är det ett par plusgrader och solen lyser från en klarblå himmel. Det är dax nu för en långpromenad med Frida och sedan blir det lunchgrillning vid växthuset.
Ha en skön och solig söndag och en fin vecka!
På tisdag är det fettisdagen och årets första semla skall avnjutas....