lördag 26 mars 2011

Tid

Sista helgen i mars och en annan tid har snart sin början. Sommartiden....vilket påfund! Jag har aldrig tyckt om det här med att vrida klockor fram och tillbaka. Varför ska man tvingas upp en timme tidigare bara för att dagarna blir ljusare och längre? Senaste veckorna har jag känt mig piggare på morgnarna än på länge, jag har till och med pallrat mig upp innan klockan ringer. Det har varit skönt att stanna ute en extra stund och lyssna på fåglarnas vårssång när jag promenerar till postlådan för att hämta in dagens tidning. Jag har till och med hunnit titta till mina frösådder innan jag måste iväg till jobbet. Jag vet att det är meningslöst att gnälla över sådant man inte kan påverka.....men det känns skönt att få klaga en stund. Jag föddes i en tid när det enbart fanns en tid...normaltiden! På måndag kommer jag att vara plågsamt trött igen så trött att jag inte orkar njuta av den extra timmen ljus på kvällen.

Sommartiden infördes i Sverige för första gången 1916 men den avskaffades året efter på grund av stora protester från bönderna. 1980 gjordes ett nytt försök att införa sommartid och tyvärr var protesterna då för få och sedan dess har vi ställt klockor fram och tillbaka, burit in och burit ut trädgårdsmöbler för att komma ihåg vilket håll tiden skall vridas åt......
Man borde kanske flytta till Island där har dom bara en tid.......


Den här nötta skärbrädan har funnits en lång tid, jag minns den från min barndom. Baksidan är full av knivmärken. Många skivor dagligt bröd har serverats från den gamla brädan. Undrar hur gammal den är? Har den alltid funnits i min släkt? Jag kommer nog aldrig att få svar på mina frågor....
Nu finns den på torpet och påminner mig om tid som flytt. Jag funderar ofta på vem kvinnan var som skar upp den första brödskivan....för jag tror att det var en kvinna som fördelade brödet till de sina. Jag drar försiktigt handen över den slitna brädan och ser framför mig barn med stora ögon som förväntasfullt tar emot sitt dagliga bröd.

Tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkten följa släktens gång.....